dinsdag, juni 26

Paradox


                        ***  De paradox van ons tijdperk***  








                                We hebben grotere huizen

                                        maar kleinere families

                              Meer comfort, maar minder tijd
                                  Meer diploma's, maar minder gevoel


                             Meer kennis, maar minder inzicht
                                       Meer experts, maar meer problemen


                    Meer winst, maar oppervlakkiger relaties

                           We zijn helemaal naar de maan gegaan en terug

        maar we hebben moeite onze nieuwe buur te ontmoeten
       

                 
                                     We bouwen meer computers 
                                         maar hebben minder communicatie


                                         We hebben veel kwantiteit
                                               maar weinig kwaliteit




DAVID DEWULF (gebaseerd op het gedicht van de Dalai Lama)



paradox:  Schijnbare tegenstrijdigheid, uitspraak die niet lijkt te kloppen maar toch doet.


En dat gevoel kreeg ik ook na het lezen van deze regels...
en het zet mij aan het denken



http://youtu.be/FXwxI9ixuDY


                     Liefs,
                      Ger






23 opmerkingen:

  1. Ik heb je filmpje gezien.
    Ik ben het helemaal eens met het filmpje en met jouw tekst.
    mooie foto's ook!

    Fijne dag,

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Ger,
    Zo dit is wel even wakker worden zeg of liever gezegd schudden!!!
    Een goed begin van de dag om eens na te denken over al die eigenaardigheden die we samen hebben gecreëerd. Ga nu nog even een kopje koffie met snelfilter maling opslobberen! hiihihi en dan genieten van mijn vakantie dag.
    dikke knuf
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt inderdaad allemaal wel zo te zijn.....erg goed gevonden Ger, goed om dit eens te plaatsen......kunnen we eens oven na gaan denken.

    Lieve groetjes van Joop

    wij wensen jullie een hele fijne zomer toe , met prachtige en liefdevolle momenten.....geniet van al het moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze komt wel binnen hoor en zet je inderdaad aan het denken. Want het is gewoon waar. Maar kunnen we met z'n allen nog dat stapje terug? Zou toch heel mooi zijn!
    Ik wens je een hele fijne dag!
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ger,
    Prachtig gedaan de combie met foto's en ik ben het er helemaal mee eens, is wel eens goed om het te herlezen en op teslaan, niet op de pc maar in je hoofd,
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo Ger das een goeie !!
    Het is idd allemaal waarheid, misschien iets voor de Konningin om dit eens als nieuwjaars-rede te houden dan is het bereik groter en kunnen héél véél mensen eens tot nadenken worden "gedwongen".
    Kort maar krachtig lieve landgenoten. ;)
    Groetjes Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig foto's en helemaal gelijk heb je sluit me er helemaal bij aan ....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's die een ziel hebben. Heb een mooie zonnige dag.
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige beelden..om eens op mij gemak voor te gaan zitten;-)

    Ja, lieve Ger, zo is het wel! Er is veel veranderd en het zet mij ondanks deze woorden wel eens aan het denken.Hoe ziet het er over 10 jaar uit...Toch houd ik me nog steeds vast aan de crisis, wat niet altijd even leuk is, maar wie weet brengt het de mensheid weer een beetje dichter bij elkaar en komt daarmee de saamhorigheid weer terug. Hopelijk trekken we hier lering uit.

    Fijne dag!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me hier helemaal bij aan!
    Maar een mens kan veranderen als hij maar wil!!
    Hele mooie foto's!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We staan er nooit zo bij stil, maar doen er zelf ook aan mee om deze paradoxen te creëren. Goed om eens over na te denken...

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie post en oh zo waar! Genoeg stof tot nadenken. Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Lieve Ger,
    Wat een wijze woorden, en hoe waar zijn ze ook. Ik verbaas me er ook vaak over hoe veel jonge mensen vergroeid lijken met hun mobieltjes, maar zwijgend naast elkaar kunnen zitten, verdiept in hun eigen ding. Wat missen ze zo toch veel...
    Om op je vraag terug te komen, of liever die van je man, we zijn in het New Forrest niet verder wezen rondkijken. Het was al twee uur rijden van onze B&B en we wilden ook nog naar Arundel Castle... Ach er was natuurlijk veel te veel om te bezichtigen. We kunnen nog wel twintig keer terug naar Zuid-Engeland en dan hebben we nog niet alles gezien. Maar we hebben genoten hoor, en dat is waar het om gaat...
    Liefs, ook aan Har,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik sluit mij aan bij de rest.....dus een kort berichtje Ger.....het is de waarheid....en die is soms hard.....maar waar!!!!!
    Met lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Ger
    Ja dat is helemaal waar!!!!!!
    Prachtig blog heb je er van gemaakt en wel eens goed hopelijk denken we er allemaal eens goed over na
    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Ger,

    Ja, dat geeft te denken.
    Het leven zit vol paradoxen en het is een hele kunst om daar goed mee om te gaan.
    Ik denk dat het in oorsprong teruggaat op het onderscheid tussen goed en kwaad. Daar zijn we als mensen mee geboren en dat zal altijd wel bij ons blijven. Maar we kunnen wel proberen, misschien is het ook wel onze christelijke opdracht, om die tegenstelling te overbruggen.
    Dat zal ongetwijfeld ook de boodschap zijn van de Daila Lama.

    Misschien is het een goed thema om deze zomer eens over na te denken. Ik neem het mee.

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een mooie post waaruit waarheid spreekt. Wanneer je er bij stilstaat bedenk je dat je zelf ook deel neemt aan deze veranderingen...jammer eigenlijk...
    De woorden zetten me wel aan het denken, bedankt lieve Ger, soms hebben we dit even nodig!
    Fijne dag, liefs Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is jammer genoeg maar al te waar lieve Ger.
    Ik denk daar vaak over na en ben me heel goed bewust van alle luxe waarmee we ons omringen. Maar weet ook dat dit niet het allergrootste Geluk is. Geluk zit niet in materiële dingen. Het veraangenaamd je leven, maar niet meer dan dat.

    Ik heb ook nog even met je meegewandeld door die prachtige tuin uit je vorige post. Een waar paradijs.

    Ik wens je een fijne dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ohhhh, Ger wat een mooie post hebt jij nhier neergezet ......Prachtige foto's met hele wijze woorden en dat stemt toch wel even tot nadenken hoor.....Er veranderd op dit moment ook wel veel om ons heen en ja dan zie je vaak nog duidelijker de tegenstellingen....Je woorden zetten mij tot nadenken...Nog een fijne dag en lieve groetjes....ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Helemaal mee eens, iemand zei deze week, we communiceren veel op een digitale wijze, maar van echte communicatie is geen sprake...
    Jouw post raakt de kern, mensen luisteren ook niet meer naar elkaar, kijken op hun horloge, want ze moeten....vul maar in...jammer, er is zoveel te beleven, geniet maar veel van alles om je heen.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Waar maar toch...onze wereld wordt wel groter door al die nieuwe communicatiemiddelen, anders hadden wij elkaar toch nooit 'ontmoet', en had ik niet kunnen genieten van je mooie posten en lieve reacties iedere keer weer!Via het bloggen heb ik toch wel leuke contacten gekregen ook in real life. Maar je moet je wel bewust blijven van deze tijd, dus dank je voor deze post! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie post Ger en allemaal waarheden.Mooi met je foto's zo. Ik was in Rome, was je daar ook al eens?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beste Ger,

    Mooie en treffende post, goed om dit nog eens te herhalen uit de pen van de Dalai Lama.
    Een fijne week toegewenst en geniet van de zomer en de Brabantse gastvrijheid.Grappig, mijn vroegere buurprovincie voordat we immigreerden 29 jaar geleden.
    Liefs,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.